Slider overlay Slider overlay

Slider overlay Slider overlay

Slider overlay Slider overlay

Slider overlay Slider overlay

2015-04-16, Vrijheid

Onlangs kwam mijn zoon Huub enthousiast thuis met de mededeling: “Er komt een échte filosoof in het ‘Leerlab’ (plusklas van zijn basisschool)! Hij weet dat ik erg geïnteresseerd ben in filosofie. Ik reageerde dan ook direct enthousiast en vraag aan hem: “Kun je voor me regelen dat ik daar ook bij mag zijn?”. Een dag later heeft hij dat voor mij geregeld! Ik was er bij, afgelopen dinsdag en ook vandaag! Leuk leuk!ALS JE LOSLAAT HEB JE TWEE HANDEN VRIJ

De filosofe kijkt samen met de kinderen naar het thema ‘vrijheid’. Het is de bedoeling dat de kinderen in een volgende les werken aan een gedicht over vrijheid. De filosofe vraagt de kinderen om alle woorden op te schrijven met het woord ‘vrij’ erin of woorden waarvan de kinderen vinden dat die bij ‘vrij’ horen. En ze benadrukt daarbij: filosoferen = alles mag! Een aantal voorbeelden? Vrijen (als eerste genoemd), vrijdag, vrijwel, vrijetijd, vrijheidsbeeld, zo vrij als een vogel enz. Alle woorden en zinnen verzamelen we op een groot vel.

Dan krijgen alle kinderen een A4-tje met daarop een schatkist geprint. Op dit vel kunnen ze alle woorden opschrijven die voor elk kind persoonlijk voor ‘vrij’ staan.

Vervolgens kijken we met de kinderen naar het tegenovergestelde van ‘vrij’. Waaraan denk je dan? De kinderen kwamen met woorden als: gevangenis, oorlog, IS, hakenkruis, gaskamers. Ook een hele waslijst.

De laatste opdracht was om in drie plaatjes of drie woorden/zinnen te komen van ‘niet vrij’ naar ‘vrij’. Dat leverde een boel creativiteit op!

Geïnspireerd door de filosofe konden de kinderen zich, met hun schatkist aan woorden, gaan voorbereiden op het LeerLab-uurtje van donderdag (vandaag dus). In deze les (nu zónder filosofe) keken we met de kinderen nogmaals naar de woorden in de schatkisten. Elk kind koos zijn of haar drie mooiste woorden uit. Vervolgens was de opdracht om aan elk woord een voorwerp, een beweging en een plek te koppelen. Met deze ingrediënten gingen de kinderen aan de slag om een gedicht te maken over vrijheid. Iedereen slaagde erin om in vrijheid, met eigen ingrediënten, een gedicht over vrijheid te maken én dit gedicht voor te dragen! Voor mij was het inspirerend om alle variaties aan gedichten over vrijheid te zien.

Zelf was ik na de les van afgelopen dinsdag al geïnspireerd om een tekst over vrijheid te maken. Die wil ik graag delen:

 

Wat is vrijheid?

Wat is vrijheid?

Wat is vrijheid voor mij?

Vrijheid. Vrij.

Vrij staat voor mij in de eerste plaats voor een gevoel.

Ik voel me vrij.

Ik voel me vrij maakt me blij.

Maar: vrij waarvan?

Wat maakt dat ik me vrij voel?

Wat is nodig om me vrij te voelen?

Waarvan moet ik me bevrijden om me vrij te voelen?

Vrij van zelf-ondermijning.

Vrij van angst.

Vrij van beperkende overtuigingen.

Vrij om me te uiten en te laten zien, op elke mogelijke manier.

Vrij om fouten te maken.

Vrij om keuzes te maken.

Vrij om te doen wat ik zelf wil.

Vrij om mijn kwaliteiten te zien.

Vrij om tevreden te zijn met mij.

Vrij, door een ander ook al deze vrijheden te geven.

Vrij van oordeel.

Ik ben op weg naar vrijheid.

Telkens kom ik een stap dichter bij.

Net zo lang, tot ik kan zeggen:

Ik ben vrij!

Ik ben mij!

Ik leef!

Vrijheid is leven, zonder jezelf te (laten) beperken!

(Laura Jansen, april 2015)